V tomto příspěvku si naprogramujeme jednoduchou hru odrážení míče v jazyce Scratch. Pokud nevíte, co Scratch je, doporučuji tento tutoriál zde na webu.
Zvolte si libovolné pozadí hry kliknutím na ikonu „Vybrat pozadí“ v pravém spodním rohu obrazovky.
Jakmile si vyberete pozadí, zrušte postavu kočičky a místo ní si vyberte míč. Pak si nakreslete desku, od které se bude míč odrážet. To provedete tak, že kliknete na ikonu „Vyber postavu“ a „Kreslit“.
Otevře se vám kreslení. Ve spodním pravém rohu jsou ikony k zvětšení či zmenšení obrázku. Desku je nejjednodušší nakreslit pomocí obdélníka.
Nezapomeňte si desku pojmenovat (mém případě jsem ji pojmenoval Deska) a také můžeme nastavit počáteční pozici. Pro míč nastavíme x na nulu (střed) a y na 150 (nahoře). Pro desku nastavíme x na nulu (střed) a y na -150 (dole). Počáteční pozici je ale lepší nastavit při spuštění programu.
Nyní musíme určit, co má míč dělat.
Nejdříve mu nastavíme počáteční hodnotu. Míč bude uprostřed v horní části (x = 0, y = 150).
A pak chceme, aby stále dělal následující:
- pohyboval směrem dolů (nastav směr 180)
- pohyboval se rychlostí 5 kroků (dopředu o 5 kroků)
- pokud narazí na okraj, odrazí se (když narazíš na okraj, odraz se)
- pokud nazazí na desku, odrazí se pod náhodným úhlem (když dotýkáš se Deska tak nastav směr náhodné číslo)
- pokud narazí na spodní část okna, hra skončí (když y je menší než tak zastav všechno)
Teď se dostávám k desce. Chceme, aby po kliknutí na vlajku nastavila se na startovní pozici (x = 0, y = -150) a pohybovala se podle myši (nastav x na x myši).
To je vše. Zde je adresa projektu. Pokud je pro vás hraní jednoduché, můžete zvýšit hodnotu „dopředu o 5 kroků“ třeba na 10 nebo 15.